Feedback

Optimální velikost balení = optimalizace nákladů

Optimalizace obalů má výhody nejen v environmentální oblasti, ale přináší i ekonomické výhody v podobě snížených nákladů. Neoptimální balení totiž zvyšuje náklady nejen kvůli zbytečně velkému množství použitého obalového materiálu, ale také kvůli vyšší ceně za transport. Jak ale správně optimalizovat balení?

Optimalizace velikosti balení ztělesňuje návrh vhodného obalu, který bude mít optimální velikost a nebude zbytečně veliký. Myslete i na to, aby bylo zboží dostatečně chráněno i při transportu.

Faktory ovlivňující náklady na balení jsou:

  • výška a hmotnost produktu,
  • konstrukce balení,
  • obalový materiál,
  • objemová hmotnost (zjednodušeně prostor, který produkt při transportu zabírá).

Pokud se rozhodnete optimalizovat náklady spojené s balením a přepravou, nedělejte to na úkor kvality použitých materiálů. V opačném případě možná snížíte své náklady na krabice a výplňový materiál, ale můžete prodělat na nespokojených zákaznících, kterým bylo doručeno poškozené zboží. Balení lze efektivně optimalizovat jiným způsobem, než vstupovat do rizika použití levnějšího obalového materiálu.

Rozhodujícím nákladovým faktorem při optimalizaci balení je přepravní hustota balíku, což je hmotnost na kubický metr. Přeprava 100 kilogramů peří může být dražší, než přeprava 100 kilogramů kuličkových ložisek. Navržení obalu na přepravu, díky kterému se náklad lépe vejde na paletu nebo do nákladního vozidla, sníží náklady za přepravu. Takto navržené balení může snížit vaše náklady o 10%.

Zjistěte optimální objemovou (rozměrovou) hmotnost balení

Rozměrová hmotnost představuje hustotu balíku, což je množství prostoru, který balík zabírá ve vztahu ke své skutečné hmotnosti. Většina přepravních společností, jako například DHL, UPS nebo FedEx, využívá vlastní vzorec na výpočet rozměrové hmotnosti balíku, na který se pak vztahuje individuální ceník přepravy. Zjednodušeně se však počítá jako násobek mezi délkou, šířkou a výškou balíku, který se pak dělí koeficientem, který se liší v závislosti od konkrétní společnosti.

Podle společnosti FedEx je největším současným trendem v logistice snižování hustoty balení zásilek. To znamená, že firmy, které nebalí své produkty efektivně, za to doslova platí. Zásilka má optimální velikost balení tehdy, když se objemová hmotnost co nejvíc přibližuje skutečné hmotnosti balíku. Přepravní společnosti určují cenu za přepravu na základě té hmotnosti, která je vyšší.

Námahu, kterou vynaložíte na zjištění optimální velikosti balení, která zaručí adekvátní objemovou hmotnost, a tím pádem nejnižší cenu za přepravy, představuje efektivní způsob, jak snížit náklady. Namísto strategie jednoho obalu pro všechno, doporučujeme vyzkoušet individuální balení šité na míru přepravovaných produktů.

Materiálové náklady představují v průměru 60% až 80% z celkových nákladů na obal. Cena materiálu závisí od různých parametrů, jako například druh, kvalita, konstrukce nebo samotný výrobce obalu. I když se na první pohled může zdát, že méně obalového materiálu znamená nižší náklady, vůbec to tak nemusí být. Z pohledu funkčních vlastností samotného obalu platí přesný opak. Kompromis je najít rovnováhu mezi konstrukcí a rozměrem obalu. Rozdílná konstrukce stejného objemu někdy potřebuje odlišné množství materiálu. Při některých typech materiálů dokáže „výměna“ výšky a šířky balení ušetřit 20% použitého materiálu.

Několik rad, jak optimalizovat balení:

  • Snažte se nepřekročit hmotnostní limit zásilky nad 70 kilogramů.
  • Snažte se, aby zásilka nebyla delší než 270 centimetrů (108 placů).
  • Snažte se, aby rozměry délky a obvodu nepřesahovali limit přepravní společnosti, který by znamenal dodateční poplatky za nadměrný náklad.
  • Pokud je to možné, zvolte obdélníkový tvar balení, který bude možné postavit tak, aby byli na sobě alespoň čtyři balíky.
  • Zvažte konzultaci s odborníkem na optimální velkost a konstrukci balení

Jestli optimalizujete rozměry balení, optimalizujete i své náklady, díky čemu nejen ušetříte, ale také snížíte i množství odpadu, budete mít levnější dopravu a méně reklamací.




Žádný komentář

Komentovat

Přejít k navigační liště