Feedback
Trendy v logistike

Trendy v logistice e-shopů

Jaký úkol bude logistika sehrávat v úspěších e-shopů v blízké budoucnosti? A jaké trendy v logistice budou mít přímý vliv na jejich růst? Odpověď plyne z přibývajících očekávání zákazníků nakupujících na internetu. Úspěch e-shopů je totiž definován kvalitou a schopností vyhovět zákazníkům a udržet si je.

Klíč potřebný k získání výhody nad konkurencí spočívá v nastavení rovnováhy mezi správnou cenou produktu, služeb zákazníkům a době dodání. Největší a nejrenomovanější e-shopy již implementovaly dodání v den objednání s cílem ohromit zákazníky, kteří nechtějí čekat na dodání zboží ani jeden den, a tak udaly jasný trend ve světě internetového prodeje. Společnost Dotcom realizovala studii zaměřenou na e-commerce a balicí průmysl. Následující klíčová zjištění dokazují důležitost logistiky v rozhodovacím procesu zákazníků nakupujících online.

Rychlé dodání podporuje loajalitu ze strany zákazníků

  • 87% nakupujících v e-shopech tvrdí, že doba dodání ovlivňuje jejich rozhodnutí opětovně nakoupit u prodejce.

Zákazníci jsou ochotni zaplatit za rychlé dodání víc

  • 67% nakupujících by zaplatilo víc za dodání ve stejný den.

Transparentnost je pro spotřebitele velmi důležitá, když je jejich objednávka v přepravním procesu

  • 21% nakupujících by chtělo co nejvíce informací o aktuální poloze jejich objednávky.

Aby byli tradiční maloobchodní prodejci konkurenceschopní, přizpůsobují své prodejny vícekanálovému prodeji a proměňují je v distribuční uzly, ve kterých propojují internetový prodej s tradičním prodejem v kamenných obchodech. E-shopy, které svým zákazníkům nedokáží zboží rychle doručit, jsou pomalu ale jistě odsouzeny k zániku.

Získaní konkurenčních výhod

Opravdovou výzvou pro e-shopy je schopnost dodat zboží do pár hodin od objednání. Velký internetoví prodejci investují do expresních logistických služeb, které už dnes dokážou zákazníkům dodat zásilku do 90 minut. V Čechách i na Slovensku je jednoznačně největším „trend-settrem“ Alza, která má v nabídce přes 90 000 produktů. Ta v současnosti operuje na ploše celkem 70 000 čtverečních metrů. V Čechách i na Slovensku má 2 hlavní, plně automatizovaná logistická centra, díky čemu dokáže odbavit 90 000 objednávek za den s průměrnou čekací dobou 7,5 minuty. Jelikož dodávají zboží i do ostatních států EU, v roce 2019 plánují vybudovat i třetí velké logistické centrum, které by bylo zaměřené na západní Evropu. S rozšířením skladových prostor společnost plánuje i rozšíření automatizace, tedy automatizovány by neměly být jen skladové operace, ale také celé balení a expedice.

Dostupnost zboží a rychlost doručení je zásadní. Alza má všechno zboží, které má na webu, skladem. Pro rychlé doručení využívá nejen externí doručovatelské společnosti, ale také vlastní dopravu AlzaExpres pro Prahu a Bratislavu. Zákazník si tak může vybrat konkrétní hodinu, nebo časové období, kdy mu bude zboží doručeno. A pokud má zájem o expresní dodání zboží, expresní kurýr mu balík doručí do 90 minut (pozn. zatím pouze v Praze). Aby svým zákazníkům vyhověla úplně, společnost zavedla doručování zboží i o víkendu. Počáteční zájem o tuto službu však poměrně rychle upadl, proto Alza vyhodnocuje, jestli bude tuto službu poskytovat i nadále.

Nepodceňuje ani možnost osobního vyzvednutí. Dle Alzy, až 1/3 jejich zákazníků si pořád vybírá jako způsob doručení osobní vyzvednutí zásilky. Proto instalovala do všech regionů Česka a větších míst Slovenska samoobslužní výdejní schránky tzv. AlzaBoxy. Je to rychlý, levný, a především jednoduchý způsob, jak si zboží vyzvednout. A nezapomeňme ani na mobilní e-shop Alza StreetShop, který v sobě kombinuje prodej, výdej a vrácení zboží, reklamace a poradenství (pozn. služba pouze v Čechách).

A co z toho Alza má?

  • Meziroční zvýšení tržeb o 22% na rekordních 21 miliard českých korun včetně DPH. (Výšku zisku společnost neuvedla, ale víme, že v roce 2015 vydělala 568 miliónů korun a meziročně své tržby zvyšuje o 22 až 26%.)
  • Meziroční nárůst vyřízených objednávek o více než milion.
  • 70% meziroční nárůst v počtu návštěv eshopu.

Jde to i jinak

Čísla potvrzující úspěchy Alzy nezahrnují investice, které vložila do skladové logistiky a technologických inovací. Jak můžou být e-shopy, které nemají nebo nechtějí investovat stovky milionů korun do logistiky konkurenceschopní? Řešením jsou externí logistické společnosti (tzv. 3PL, third-party logistics), které zpracují objednávky, inventář, logistiku objednaného zboží a také reklamace. Využívání externích logistických společností každoročně celosvětově roste o 12% až 15%.

Rostoucí trend využívaní externích logistických společností na komplexní zastřešení logistiky je vidět také v žebříčku 500 amerických koncernů s nejvyšším hrubým obratem, který každoročně publikuje časopis Fortune. Přibližně 85% společností ze seznamu Fortune 500, využívá služby 3PL společností, které přispívají k jejich úspěchům.

Institut Korn Ferry uveřejnil studii o outsoursování logistiky. Zjištění institutu identifikují výhody využití 3PL společností.

  • Až 70% respondentů ve studii tvrdí, že využití 3PL společností pomohlo snížit celkové náklady na logistiku.
  • Více než 83% respondentů také tvrdilo, že spolupráce s 3PL logistickými společnostmi měla za následek zlepšení péče o zákazníky.

Zvyšující se rychlost a objem internetového prodeje tlačí na potřebu hledání efektivních logistických řešení. V příštích pěti až patnácti letech budou hrát proto významnou roli v logistice e-shopů následující technologie.

Big data

Investice do analýzy komplexních dat a schopnost předpovídat požadavky zákazníků, je mantrou všech velkých hráčů, kteří chtějí snížit náklady za dodání tovaru. Logistická společnost UPS v roce 2016 investovala 1 miliardu dolarů do sběru a analýzy tzv. big data. Tato investice má za úkol zahájit revoluci v logistickém průmyslu tím, že dokáže v reálném čase analyzovat obrovské množství přibývajících a měnících se dat z více do teď nepropojených zdrojů, které umožní optimalizaci procesů v logistice, snížení nákladů a zlepšení časového managmentu a doby dodání. Big data by měla v budoucnu minimalizovat potřebu lidské pracovní síly v logistických skladech, které by měly přejít na plně automatizované efektivní procesy.

Digitální identifikátory

Využívání technologií v logistických operacích je nezbytné pro udržení spokojenosti zákazníků. Digitální identifikátory v podobě biometrických a elektronických štítků umožňují elektronické sledování pohybu objednaného zboží díky svému unikátnímu kódu.

Ve výše opomenuté studii společnosti Dotcom se více než 41% účastníku studie vyjádřilo, že znalost aktuálního stavu a polohy jejich objednaného zboží, přispívá k vnímání e-shopu jako excelentního prodejce. Více než 53% účastníků ohodnotilo poskytování podobných informací od prodejce jako parametr dobrého e-shopu. Navíc 47% účastníků studie tvrdilo, že svůj nákup u internetového prodejce neopakovalo právě z důvodu nízké transparentnosti o stavu a poloze objednávky z předchozího nákupu.

Nejen sledováni konkrétních produktů, ale také sledování logistických vozidel hraje významnou roli při zajišťování potřebné kontroly a při efektivním plánování tras pro rychlejší dodání. Technologie sledování pohybu vozidel již překonaly manuální postupy při snaze koordinovat aktivity prodejců, partnerských logistických společností a zákazníků a výrazně přispívají k urychlení přepravy. Výzva spočívá ve sledování pohybu zásilky v reálném čase.

Senzory

Využití senzorů v logistice umožní identifikace volného prostoru na paletě, v nákladním vozidle nebo skladě, které je možné následně optimalizovat.

Technologie rozšířené reality

Zaměstnanci logistických skladů mohou využít technologii brýlí zobrazujících rozšířenou realitu při manipulaci se zbožím. Tyto brýle mohou skenovat kód produktů, zobrazit seznam produktů nebo jejich konkrétní polohu.

Virtuální brýle Samsung

Roboty a drony

Automatizovaní roboti, kteří dokážou nahradit lidskou pracovní sílu v logistických skladech nebo centrech, jako například samojezdící nákladní vozíky, patří mezi nově zaváděné technologie v logistickém průmyslu. Automatizovaný vozík dokáže sledovat operátora ve skladě nebo distribučním centru, a když je plný, sám se vydá do balírny a zároveň pošle další prázdný vozík k operátorovi.

Drony představují další potenciální možnosti v logistice, jejichž využití zkoumá a testuje většina velkých logistických společností. Jejich praktické využití testoval Mall i Alza, ale projekt zatím zastavili. Důvod? Ve městech jsou tzv. bezletové zóny, přes které může létat jenom policie, vojáci nebo záchranářské jednotky.

Bezpilotní letadla a autonomní vozidla

V průběhu několika posledních let pokročila relevance i vyspělost autonomní logistiky. Inovace v autonomní logistice otevírají zcela nový pohled na čas a trasy dodání přepravovaného zboží.

Ekologie v logistickém průmyslu

Trend udržitelnosti životního prostředí má přímý vliv také na logistiku, která se díky zavádění nových technologií snaží o snížení negativního dopadu logistiky na životní prostředí. Trend ekologizace bude nejvíce vidět v balicím průmyslu, který neustále více využívá recyklované obalové materiály, které jsou šetrné k životnímu prostředí a představují významnou součást logistiky. Využívaní digitálních identifikátorů a výrazná optimalizace v plánování tras logistických vozidel bude mít také dopad na snížení emisí, zrcadlením principu „think more, drive less“, což ve volném překladu znamená „více uvažovat a méně jezdit“.




Žádný komentář

Komentovat

Přejít k navigační liště